Jedním z nejhorších míst v Radotíně je jeho vlakové nádraží. Oprýskané budovy, nepořádek kolem trati, chybějící bezbariérové přístupy a navíc neschopné modré uniformy. Bohužel, na lepší časy se zatím neblýská...
Státní podniky České dráhy a Správa železniční a dopravní cesty se rády chlubí rekonstrukcemi nádraží či vybudováním nových příměstských zastávek. Radotín však dobrá zpráva tohoto druhu v dohledné době nečeká. Radotínská stanice přitom dnes patří k nejzchátralejším nádražím v České republice vůbec. A nejde jen o vzhled budov, ale dnes už zejména o bezpečnost. Nerovnosti a díry v chodníku před nádražní budovou, pokřivené perony, na něž je nutné přeskákat po kolejích a ze kterých se těžko nastupuje do vlaku - pro seniory, maminky s kočárky či cyklisty je přístup k vlaku doslova hororem.
Proč se nádraží neopravuje?
Rekonstrukce nádraží souvisí s modernizací III. železničního koridoru, tedy úseku mezi Prahou a Berounem. Právě tento úsek nabral při plánování koridoru největší zpoždění, když se investor - Správa železniční a dopravní cesty - rozhodl po dvou letech opustit naivní myšlenku ražby tunelu mezi Prahou a Berounem. A tak se termín skutečného zahájení rekonstrukce nádraží v Radotíně neustále posouvá. O nutnosti vybudování nádraží bez bariér psal starosta Radotína Karel Hanzlík již před komunálními volbami v říjnu 2014 (viz zde). Dnes je jasné, že do konce volebního období v roce 2018 se nového nádraží nedočkáme, byť bychom to panu starostovi přáli...
Podle tiskového mluvčího Správy železniční a dopravní cesty Marka Illiaše začne rekonstrukce nádraží nejdříve za dva roky.
"V současné době probíhá příprava na zpracování PD a ostatních inženýrských činností, která se bude týkat stavebních úprav přednádražního prostoru, zpevněných ploch a s tím spojeném bezbariérovém přístupu, nových výtahů a podchodu, úpravy technologie v objektu aj. Termín ukončení přípravy a vlastní započetí těchto prací je plánovaný v horizontu 2018-2020," uvedl na náš dotaz Marek Illiaš. Podle něho se rekonstrukce nebude týkat nádražní budovy, na kterou zatím v rozpočtu peníze nejsou.
Více než tisícovka lidí, která nádražím v Radotíně denně projde, si tedy bude muset na bezpečnou a pohodlnou cestu k vlaku ještě počkat.
A ještě poznámka na závěr:
Za stav radotínského nádraží nemůže ani radnice, ani pánové výpravčí, kteří v nádražní budově pracují. Ti by však mohli zajistit důstojné podmínky pro ranní cestu stovek lidí do práce - stačilo by kolem nádraží uklidit a také informovat včas cestující o zpožděních vlaků. Nesčetněkrát se stává, že při zpoždění lidé pobíhají mezi jednotlivými nástupišti ve snaze zjistit, z kterého peronu vlak pojede. Na radotínském nádraží je však v současné době nejen pobíhaní, ale i chůze, tak trochu "o hubu".